Informacja dotycząca doboru i montażu dekodera w lokomotywie
Przed zakupem i montażem dekodera prosimy o dokładne sprawdzenie jego parametrów technicznych oraz dopasowanie do konkretnego modelu lokomotywy i posiadanej centrali DCC.
Należy zwrócić szczególną uwagę na:
-
wydajność prądową dekodera – musi być wystarczająca dla poboru prądu silnika oraz oświetlenia,
-
rodzaj obsługiwanego oświetlenia – LED, żarówkowe lub mieszane,
-
wymiary dekodera – powinny umożliwiać jego bezpieczne umieszczenie w modelu,
-
izolację i chłodzenie – dekoder nie może stykać się z obudową lokomotywy ani elementami przewodzącymi ciepło lub prąd,
-
napięcie zasilania graniczne – powinno być zgodne z zaleceniami producenta centrali DCC używanej przez użytkownika,
-
funkcje dodatkowe – przed zakupem należy sprawdzić, czy dekoder obsługuje wymagane funkcje, takie jak SUSI, RailCom, jazda w analogu (DC), dźwięk, itp.
Nieprawidłowy dobór lub montaż dekodera może prowadzić do jego trwałego uszkodzenia.
Reklamacje wynikające z błędnego podłączenia, przeciążenia, nieodpowiednich wymiarów lub niezgodnego zastosowania dekodera nie będą uwzględniane.
Dobór prądu dekodera
Dekoder powinien mieć co najmniej 25–30% zapasu prądowego w stosunku do maksymalnego poboru prądu lokomotywy (silnik + oświetlenie + ewentualne dźwięki lub wentylatory).
W modelach z dużym silnikiem lub starszej konstrukcji warto dać nawet 50% zapasu.
Przykładowe wartości:
| Typ lokomotywy / napędu | Typowy pobór prądu silnika | Zalecany dekoder (ciągły / chwilowy) |
|---|---|---|
| Mała lokomotywa manewrowa H0 | 200–300 mA | 0,5–0,8 A / 1 A |
| Średnia lokomotywa H0 (1 silnik) | 400–600 mA | 1 A / 1,5–2 A |
| Duża lokomotywa H0 (2 silniki lub dźwięk) | 700–900 mA | 1,5 A / 2–3 A |
| G lub 0 (większe modele) | 1–2 A | 2–3 A / 4–5 A |
Wskazówki praktyczne:
-
Pobór prądu najlepiej zmierzyć amperomierzem przy pracy lokomotywy na zasilaniu DC (z obciążeniem).
-
Należy uwzględnić dodatkowy prąd oświetlenia, wentylatorów, dźwięku, dymu itp.
-
Zbyt słaby dekoder może się przegrzewać, wyłączać lub ulec uszkodzeniu.
-
Warto też zwrócić uwagę na prąd chwilowy (peak) – podczas ruszania lokomotywy silnik potrafi pobrać 2–3 razy więcej niż podczas jazdy.